16.2.2014. | Образовни центар » Радионице
У недељу, 16. фебруара 2014. године, после литургијског сабрања, у Образовном центру Ecclesia Viminaciensis одржана је радионица едукативног и практичног карактера, на тему Верски мотивисан активизам у регионалним мировним процесима у организацији Центра за истраживање религије, политике и друштва у сарадњи са Институтом за студије културе и хришћанства под покровитељством Националне задужбине за демократију. Током конференције учесници су анализирали појам транзиционе правде, користећи примере учешћа религија у процесима транзиционе правде у свету и на простору Западног Балкана. Учешће у раду радионице узели су чланови Одбора за просвету и културу Епархије пожаревачко-браничевске, свештеници, ђакони и вероучитељи Епархије пожаревачко-браничевске.
Својим предавањима присутнима су се, у име Центра за истраживање религије, политике и друштва, обратили др Никола Кнежевић и Александар Шибул, психолог и психотерапеут. Радионицу је, у виду модератора, веома успешно водила госпођа Данијела Марковић (Институт за студије културе и хришћанства).
Госпођа Данијела Марковић, отварајући радионицу, најпре је све поздравила у име Института за студије културе и хришћанства и у име председника Института проф. др Давора Џалта. Учесницима је упућен позив на дијалог и дискусију сходно службама и интересовањима која носе.
Др Никола Кнежевић захвалио се Њ. П. Епископу пожаревачко-браничевском г. Игнатију на жељи и могућности да предавање буде одржано у Образовном центру. Такође, др Никола Кнежевић се захвалио и протођакону Златку Матићу и члановима Одбора за просвету и културу Епархије пожаревачко-браничевске који су омогућили предавање.
У уводној речи протођакон Златко Матић, секретар Одбора за просвету и културу Епархије пожаревачко-браничевске, поздрављајући госте, предаваче и све присутне учеснике, изразио је радост јер се просветно, научно и уметничко стваралштво враћа у Цркву као извор свих прогреса и активизама у друштву. Дајући смернице за размишљање, уводничар је подсетио на чињеницу да Црква има велики значај у помирењу, али не и пресудан. Подсећајући се речи о. Вукашина Милићевића са трибине Сећање на прошлост и одговорност ка будућности 19. новембра 2011. у београдском Медија центру, да Црква не може бити носилац помирења, али да треба да има став, протођакон је нагласио да тај став треба бити богословски, а не политички или економски утемељен. На основу датог програма радионице, протођакон је поставио неколико теза еклисиолошке природе, које могу бити проблематичне са православне тачке гледишта:
Протођакон потврђује да Црква јесте институција сећања, али сећања на будућност, сећања које има есхатолошки елеменат, на основу учења многих данашњих теолога, међу којима владике Игнатија и митрополита пергамског Јована, што потврђују Литургија, оци и Свето писмо. Утемељење протођакон налази у посланицама апостола Павла. У посланици Јеврејима (10,1) постоји „дефиниција“ обрнуте временске перспективе, која прошлост назива сенком будућих добара, а садашњост коју је Христос собом освештао иконом или ликом истинитог стања. Сходно речима апостола Павла, на Западу је говорио Свети Амвросије Милански: „У Закону је сенка, у Јеванђељу је икона, а истина је на небу. Сада ходимо у икони, а када дође пунота савршенства гледаћемо лицем у лице јер је савршенство у истини“. Будући да је Црква икона те истине, она не може да буде посматрана као средство за испуњавање било ког циља, макар и најузвишенијег, као што је мир на земљи. Стога, активизам у социо-политичком смислу у православљу нема места, јер ако нешто нема богословску подлогу и свој крајњи израз у Царству Божијем, онда је узалудно.
Говорећи о узроцима немира и ратова протођакон се позвао на учење владике Игнатија. Наиме, владика говори да су узроци немира и ратова директно повезани са коренима савремене цивилиазицје - индивидуализмом и рационализмом, што несумљиво води у етнофилетизам који је веома изражен међу православним. Зато, Црква као икона будућег Царства Божијег треба бити образац целог друштвеног живота. Евхаристијски карактер Цркве треба да преображава свет. Темељ излечења сукоба и грађанских ратова налазимо, према речима протођакона, опет, у посланицама апостола Павла. Апостол Павле у Другој посланици Коринћанима и посланици Ефесцима помирење назива службом и служењем другом. Апостол Павле помирење смешта у оквире тријадологије и христологије јер је Христос мир наш. Све то врхуни у еклисиологији, јер Апостол подсећа да нас Христос мири са Богом, али у једном Телу. Стога, служба помирење добија онтолошку важност.
Дајући прелиминарне поставке, које се „могу бранити, али и ревидирати“, протођакон Златко Матић је закључио да православље не сме да пропусти прилику да учествује у обликовању друштвеног живота на просторима на којима постоји, али према парадигми Царства које чекамо.
Др Никола Кнежевић је у свом предавању „Учешће Религије у процесима транзиционе правде и помирења“ представио како треба деконструисати прошлост када желимо да говоримо о мировном активизму. Др Кнежевић је нагласио да треба да се сећамо „на прави начин“ како бисмо избегли селективно сећање.
У прилог правилној деконструкцији прошлости др Никола је подсетио на ставове Мирослава Волфа (о опроштењу као осуди греха, али незабораву починиоца злочина), митрополита Зизијуласа, али и на учење Џона Милбона о Евхаристији као есхатолошком знаку суда помирења пре причешћа. Такође, учесницима радионице је представљен и надидентитет Ј. Молтмана - персонализација у социјализацији. На крају, др Никола Кнежевић је закључио да мир у свету не може бити без консензуса великих сила, али да Црква која постоји сада и овде треба кроз своју политичку теологију да да одговор на питање узрока рата и процеса помирења.
Након паузе за ручак предавање под насловом „Неуропосихологија праштања“ одржао је психолог и психотерапеут Александар Шибул. Предавач се у првом делу осврнуо на чињеницу да васпитавање деце почиње од тренутка зачећа. Такође, је нагласио да су првих седам година живота кључни за здрав и функционални развој можданих структура. Праштање је важан неурокогнитивни и емоциоонални процес, и основна тема у многим религијским системима. Праштање је све више препознато као важан аспект психотерапеустког процеса. Потпуно разумевање праштања захтева знање о базичним механизмима. Праштање укључује разумевање себе, признање да смо нечија жртва и схватање механизма освете. Затим се предавач осврнуо на еволуцијско порекло и на неуропсихолошки механизам праштања. Успешно завршен процес праштања подразумева ново разумевање себе у односу на свет, ново схватање доживљаја једнакости, нови емоционални, помирљиви доживљај повређивања и починитељ тада престаје да буде наша претња. Уопштено речено успешно завршен процес садржи позитивне емоције о читавом доживљају или слабљењу утицаја негативних емоција на наш живот а тиме се омогућује да се личност окрене ка будућности и даљем здравом духовно-психолошком развоју.
У дискусији су Данијела Марковић и др Никола Кнежевић позвали вероучитеље да предложе како би активизам међународног права могао да се интегрише у план и програм Православног катихизиса. Протођакон Златко је, у својству епархијског координатора, посведочио да је у свим деловима наше дијецезе школа конфликтна средина. Зато је подсетио на одлуку Светог архијерејског Синода СПЦ да један школски час Православног катихизиса у полугодишту треба посветити обради теме страдања у Јасеновцу (што је представљено у уџбенику Православног катихизиса за 7. разред основне школе, 77. стр). На крају, протођакон је нагласио да се увек мора ићи на конкретизацију злочинаца, а никако не изједначавати и поистовећивати злочинце са неким народом или (Римокатоличком) Црквом.
На крају радионице Данијела Марковић се захвалила члановима Одбора за просвету и културу Епархије пожаревачко-браничевске што су омогућили да се овакво предавање одржи и позвала све присутне да и сами иницирају оваква дружења и дијалоге.
Протођакон Златко Матић захвалио се предавачима зато што су изабрали нашу заједницу за једно овакво дружење и позвао их на даљу сарадњу.
Програм радионице:
10.30 Регистрација учесника
11.00 Поздравне речи (Данијела Марковић, др Никола Кнежевић)
11.05 Увод (протођакон Златко Матић, Одбор за просвету и културу Епархије пожаревачко-браничевске)
11.30 Предавање: Учешће Религије у процесима транзиционе правде и помирења (др Никола Кнежевић)
12.30 Дискусија
13.00 Пауза за ручак
14.00 Предавање: Психолошки и религијски аспекти помирења и опроштења (Александар Шибул, психолог и психотерапеут)
15.00 Дискусија
15.30 Предлози учесника faith based активизма - brainstorming, води Данијела Марковић
17.00 Крај радионице
Владимир Несторовић, вероучитељ